دکتر علی حجت

ساخت وبلاگ

سرطان سینه و راه های درمان آن 

درمان سرطان سینه با توجه به مرحله آن می توان متفاوت باشد. تشخیص سرطان به وسیله سونوگرافی و ماموگرافی و گاهی با بیوپسی انجام می شود. بسته به نوع سرطان تشخیصی عمل جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی یا ترکیبی از این درمان ها انجام می شود. گاهی حتی نیاز به برداشتن کامل سینه نیست و تنها خروج غده کافی است.

علائم سرطان سینه 

  • توده یا ضخیم شدن سینه که احساس متفاوتی نسبت به بافت اطراف دارد
  • تغییر در اندازه، شکل یا ظاهر سینه
  • تغییرات در پوست روی سینه، مانند فرورفتگی
  • نوک پستان تازه معکوس شده
  • پوسته شدن یا پوسته پوسته شدن ناحیه رنگدانه ای پوست اطراف نوک پستان یا پوست سینه
  • قرمزی یا سوراخ شدن پوست روی سینه، مانند پوست پرتقال

لامپکتومی سینه 

لامپکتومی یک عمل جراحی برای برداشتن سرطان از سینه استبر خلاف ماستکتومی، لامپکتومی تنها تومور و لبه کوچکی از بافت طبیعی اطراف آن را برمی داردبیشتر پوست و بافت سینه را در جای خود باقی می گذارد.

با لامپکتومی، سینه تا حد امکان به آنچه قبل از عمل جراحی انجام می‌شد نزدیک به نظر می‌رسدبیشتر اوقات، شکل کلی سینه و ناحیه نوک پستان حفظ می شود.

لامپکتومی را جراحی حفظ پستان، ماستکتومی جزئی و برداشتن گسترده نیز می نامند.

بیشتر بدانید: جراحی تومور های بدخیم پستان

دکتر علی حجت | فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان

 

دکتر علی حجت...
ما را در سایت دکتر علی حجت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : alihojat alihojat بازدید : 174 تاريخ : دوشنبه 21 شهريور 1401 ساعت: 16:08

انواع کیست سینه

معمولاً تشخیص نوع کیست سینه برای بیماران ممکن نیست و پزشکان با بررسی بافت‌های استخراج شده از کیست به یک نتیجه‌ی کلی در مورد نوع آن خواهند رسید. انواع مختلفی از کیست­های غیرسرطانی در سینه قابل مشاهده­اند که کیست سینه یا فیبروستیک سینه معمولا متداول­ترین و کم­خطرترین آن­ها است. توده­های غیرسرطانی موجود در بافت سینه به­طورکلی به چند طبقه­ ی کلی تقسیم می­شوند:

  • کیست فیبروستیک
  • فیبرودنوماس
  • پاپیلوماس

بیشتر بدانید: کیست سینه چیست - راه های درمان کیست سینه کدامند؟

دکتر علی حجت...
ما را در سایت دکتر علی حجت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : alihojat alihojat بازدید : 305 تاريخ : سه شنبه 1 شهريور 1401 ساعت: 20:00

مفهوم ماستکتومی پارشیال

ماستکتومی پارشیال یا قطعه ای، یک عمل جراحی محافظت از پستان است که تنها بخشی از پستان که دارای سرطان است و و مقدار جزئی از بافت سالم اطراف آن برای درمان سرطان سینه و پیشگیری از عود مجدد آن برداشته می شود.

مفهوم ماستکتومی پارشیال به برداشتن بخش سرطانی از بافت پستان و برخی بافت های اطراف ناحیه ی سرطان اطلاق می شود. در این عمل جراح می تواند  بخش بالای عضلات سینه، جایی زیر تومور سرطانی، و تعداد محدودی از غدد لنفاوی را بردارد. گاهاً پیش می آید سرطان در غدد لنفاوی پخش شود و به سیستم لنفاوی نفوذ کند و به بخش های دیگر بدن منتقل شوذد  اغلب بعد از لامپکتومی پرتو درمانی  انجام می شود تا سلول های سرطانی باقی مانده از ماستکتومی برداشته شوند.

سرطان سینه

 

روش ماستکتومی پارشیال یا قطعه­ ای

ماستکتومی پارشیال برای بیمارانی که از سرطان پستان  بدخیم رنج می برند، می باشد در این روش قسمتی از بافت پستان که دچار ضایعه است به همراه مقدار کمی بافت سالم اطراف آن، برداشته می­شود. جراح تلاش می کند که شکل کلی اندام حفظ شود و از برداشتن تمام غدد لنفاوی زیر بغل خود داری می کند و معمولا یک تا سه غده لنفاوی را که به محل توده نزدیک­تر می باشند، برداشته می شود.

بر خلاف یک ماستکتومی سنتی ، جراح فقط تومور را به همراه برخی از بافت های پستان اطراف آن برطرف می کند ، و نه کل پستان. در مقایسه با ماستکتومی کامل ، که کل پستان را از بین می برد ، ماستکتومی پارشیال قصد دارد تا حد ممکن پستان را بدون تغییر ظاهر آن حفظ کند. میزان برداشتن پستان در ماستکتومی پارشیال به اندازه و محل تومور بستگی دارد. پزشکان ماستکتومی جزئی را هنگامی که بیوپسی نشان می دهد سرطان کوچک و در مراحل اولیه آن است ، توصیه می کنند.

به گفته انجمن سرطان آمریکا، ماستکتومی جزئی یک عمل جراحی کمتر تهاجمی نسبت به از بین بردن کامل پستان است و به همان اندازه ماستکتومی در از بین بردن سرطان و جلوگیری از عود در سرطان پستان در مراحل اولیه مؤثر است.

با این حال ، بیشتر بیماران مبتلا به سرطان پستان در مراحل اولیه ی بیماری از یک ماستکتومی پارشیال همراه با پرتودرمانی بهره مند می شوند. از طرف دیگر ، بیمارانی که در مراحل اولیه سرطان تحت ماستکتومی کامل قرار می گیرند ممکن است دیگر نیازی به پرتودرمانی نداشته باشند.

اهداف یک ماستکتومی پارشال یا قطعه ای

تا حد امکان بافت سرطانی را در حین حفظ ظاهر طبیعی پستان از بین ببرد.

علائم بیمار را تسکین دهد.

برای جلوگیری از عود مجدد

، حاشیه ای از بافت سالم اطراف تومور را حذف می کند.

امکان بازسازی یا ترمیم ظاهر طبیعی پستان وجود دارد.

مشخص می کند که  آیا سرطان به غدد لنفاوی شیوع یافته است یا خیر؟

دکتر علی حجت | دکتر متخصص جراحی سینه

دکتر علی حجت...
ما را در سایت دکتر علی حجت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : alihojat alihojat بازدید : 492 تاريخ : پنجشنبه 24 شهريور 1401 ساعت: 15:04

بهترین غذاهای ضد سرطان سینه کدامند؟ 

غذاهای ضد سرطان سینه نه تنها تاثیر مهمی در پیشگیری از سرطان سینه دارد، بلکه در درمان سرطان سینه و در مدیریت عوارض جانبی درمانی نیز نقش دارد. رژیم ضد سرطان سینه یک استراتژی مهم است که می تواند برای کاهش خطر ابتلا به سرطان استفاده شود. به عنوان مثال انجمن های ضد سرطان توصیه می کنند که حداقل 5 وعده میوه و سبزیجات را روزانه میل کنید و به مقدار مناسب غذا بخورید تا در وزن نرمال بمانید. علاوه بر این، محققان دریافته اند که غذاهای خاصی که از سرطان جلوگیری می کنند می توانند در کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه موثر باشد. 

 

برنامه غذایی متعادل در پیشگیری از سرطان سینه

- میوه و سبزیجات زیادی بخورید. میوه ها و سبزیجات به ویژه میوه‌ ها و سبزیجات نارنجی رنگ مملو از ویتامین ها و مواد مغذی هستند که تصور می شود خطر برخی از انواع سرطان را کاهش می دهد. به جای مصرف غذاهای فرآوری شده یا شیرین، میوه و سبزیجات را برای میان وعده انتخاب کنید. رژیم مدیترانه ای ضد سرطان سینه بیشتر متمرکز بر غذاهای گیاهی مانند میوه و سبزیجات، غلات سبوس دار، حبوبات و آجیل می باشد. 
همه سبزیجات کلمی خواص مبارزه با سرطان سینه را دارند، اما بروکلی به طور خاص شامل مقدار قابل توجهی سولفورفان است، یک ترکیب قوی که آنزیم های محافظ بدن را افزایش می دهد و باعث دفع مواد شیمیایی منجر به سرطان می شود.
جوانه های بروکسل حاوی ترکیبات گوگرد به نام گلوکوزینولات ها هستند که بدن از آن برای ساخت ایزوتیوسیانات ها استفاده می کند که سیستم های آنزیم مبارزه با سرطان را فعال می کند. 
- زردچوبه حاوی یک ماده شیمیایی است که کورکومین نامیده می ‌شود. این ماده در ترکیب با داروهای مشخص نقش مهمی در مبارزه با سرطان سینه ایفا می ‌کند. 

 

 

دکتر علی حجت | بهترین دکتر جراح سینه در تهران 

دکتر علی حجت...
ما را در سایت دکتر علی حجت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : alihojat alihojat بازدید : 282 تاريخ : دوشنبه 14 شهريور 1401 ساعت: 19:10